(In English further down)
Elever med ett annat modersmål än svenska har rätt att få modersmålsundervisning från och med årskurs ett i grundskolan, anpassade grundskolan, specialskolan och sameskolan. Syftet är att ge eleverna möjlighet att fortsätta utveckla och stärka sina kunskaper i sitt modersmål. Undervisningen är frivillig och erbjuds normalt för elever som har ett annat språk än svenska som sitt modersmål.
Via kommunens e-tjänst kan du ansöka om modersmålsundervisning för ditt barn i skolan, med start höstterminen. Detta görs via kommunens e-tjänst senast 15 april.
https://alvsbyn.enamnd.se/Modersmal
Vem har rätt till modersmålsundervisning?
För att ha rätt till modersmålsundervisning i grundskolans årskurs 1–9 måste följande kriterier uppfyllas:
Elever som tillhör någon av de nationella minoriteterna (samiska, finska, meänkieli, romani chib och jiddisch) har utökade rättigheter till modersmålsundervisning. De behöver inte ha språket som dagligt umgängesspråk i hemmet eller ha grundläggande kunskaper i språket.
Students with a mother tongue other than swedish are entitled to mother tongue education starting from grade one in elementary school, adapted elementary school, special school, and Sami school. The purpose is to provide students with the opportunity to continue developing and strengthening their skills in their mother tongue. The education is voluntary and is normally offered to students who have a language other than swedish as their mother tongue.
You can apply for mother tongue education via the municipality’s e-service for your child in school, starting in the autumn term. This must be done via the municipality’s e-service no later than 15 april.
https://alvsbyn.enamnd.se/Modersmal
Who is entitled to mother tongue education?
To be eligible for mother tongue education in grades 1–9 of primary school, the following criteria must be met:
Students who belong to one of the national minorities (Sami, Finnish, Meänkieli, Romani Chib, and Yiddish) have extended rights to mother tongue education. They do not need to have the language as the daily language of communication at home or have basic knowledge of the language.