Personlig assistans innebär hjälp till dig som har en omfattande funktionsnedsättning. Det kan till exempel vara att du har svårt att sköta din hygien själv, att klä på dig, äta, förflytta dig, kommunicera, göra inköp och utöva fritidsaktiviteter. Hjälpen får du av en eller några få personer som du själv är med och väljer ut.
En personlig assistent stödjer dig att leva ett så självständigt liv som möjligt. Hen ska underlätta för dig att göra saker själv, och hjälpa dig i de situationer när det inte är möjligt.
Du som inte har så stora behov att du kan få personlig assistans, men ändå behöver hjälp i din vardag, kan få stöd genom hemtjänsten.
Om du behöver assistans mer än 20 timmar per vecka för grundläggande behov, så kan du ansöka om assistansersättning hos Försäkringskassan.
Andra insatser, till exempel larm, söker du hos kommunens biståndshandläggare.
För att ansöka om personlig assistans kan du, din gode man, förvaltare eller vårdnadshavare ringa LSS-handläggare 0929-172 40. Du kan även använda ansökningsblanketten eller nyttja e-tjänst.
Ansökan om insatser enligt LSS/Socialpsykiatri
LSS-handläggare gör en utredning och fattar sen beslut.
Här kan du läsa om de olika stegen från ansökan till beslut.
När du blivit beviljad personlig assistans väljer du vem som ska utföra assistansen.
Du kan välja
Din handläggare kan ge dig mer information om alternativen.
Kontakta Bemanningsenheten via kommunens växel 0929-17000 eller skriv till bemanningsenheten@alvsbyn.se. Du kan också gå in på Lediga jobb och anmäla dig som timvikarie.