Att ansöka om stöd – LSS

Här kan du läsa om de olika stegen från ansökan till beslut.

1. Ansöka om stöd

Du kan läsa mer om de olika insatserna här.

Du kan ansöka muntligt, skriftligt eller digitalt.
Ansökan om insatser enligt LSS/Socialpsykiatri

Du kan få vägledning hur du ska fylla i blanketten av LSS-handläggare på telefon 0929-17240.

Du kan också ha en vän eller anhörig som stöd när du ansöker, men du som är 18 år eller äldre står alltid själv för din ansökan. Om du inte själv kan ansöka och föra din talan, kan en god man göra det i ditt ställe.

Du får en bekräftelse antingen muntligt eller skriftligt att din ansökan är mottagen.

2. Vi kontaktar dig

Tillsammans med handläggare bestämmer ni en dag och tid för ett möte. Mötet kan vara på handläggarens kontor, hemma hos dig, telefonmöte eller videomöte.

Om du har intyg eller liknande som visar vilket behov av stöd du har, förbered gärna dessa. Intyg är ofta viktiga för att kunna få stöd.

Om du vill kan du ta med dig en anhörig eller vän till mötet. Om du tycker det är okej kan handläggaren prata med dina anhöriga för att få veta mer om ditt behov av stöd i vardagen.

3. Möte med handläggaren

Berätta för handläggaren om din situation. Handläggaren utreder om du har rätt att få stödet och behöver ofta ställa frågor för att förstå vilket behov av stöd du har. Det kan ex vara frågor om vilka svårigheter du har i din vardag, din sociala situation, sysselsättning, familj, försörjning, fritid, med mera.

Du får också en del information, var inte rädd att fråga om det är något du inte förstår. Då kan handläggaren förklara mer.

4. Handläggaren utreder

Intyg och information från träffen sammanställs i en utredning. Handläggaren utreder om du enligt lagen har rätt att få stödet du ansöker om. Handläggaren tittar på vilken funktionsnedsättning du har, hur stora dina behov är och vilken hjälp du redan har eller kan få på annat sätt än genom LSS. Du kan exempelvis få hjälp via Socialtjänstlagen, bland annat boendestöd eller hemtjänst.

I vissa fall får du hem ett utkast av utredningen, för att du ska läsa igenom och se att innehållet stämmer. Dina synpunkter är viktiga.

5. Beslut – bifall eller avslag

Handläggaren fattar ett beslut om du kan få stöd och meddelar dig om beslutet.

Bifall betyder att du får den sökta insatsen.

Avslag innebär att du inte får den sökta insatsen. Handläggaren förklarar varför du fått avslag. Du har rätt att överklaga beslutet om du inte är nöjd, handläggaren kan hjälpa dig med det. Du kan alltid ansöka på nytt om dina behov förändras.

6. Bifall – stödet sätter igång

Beroende på vilken insats du sökt och beviljats, kommer verksamheten som ska ge hjälpen att kontakta dig. Du får mer information och det är verksamheten som du i första hand vänder dig till i frågor som rör din insats.

7. Uppföljning

Handläggaren följer upp ditt beslut. Du kan alltid höra av dig till handläggaren om dina behov förändras.