Ansöka om stöd – äldreomsorg

Här kan du läsa om de olika stegen från ansökan till beslut.

1. Ansöka om stöd

Du kan ansöka muntligt, skriftligt eller digitalt.

Ansökan om insatser enligt Socialtjänstlagen

Du kan få vägledning hur du ska fylla i blanketten av biståndshandläggare på telefon 0929-171 62, telefontid måndag-fredag kl. 8.00-9.00.

Du kan också ha en vän eller anhörig som stöd när du ansöker, men du som är 18 år eller äldre står alltid själv för din ansökan. Om du inte själv kan ansöka och föra din talan, kan en god man göra det i ditt ställe.

Du får en bekräftelse antingen muntligt eller skriftligt att din ansökan är mottagen.

2. Vi kontaktar dig

Tillsammans med biståndshandläggaren bestämmer ni en dag och tid för ett möte. Mötet kan vara på handläggarens kontor, hemma hos dig, telefonmöte eller videomöte.

Om du har intyg eller liknande som visar vilket behov av stöd du har, förbered gärna dessa.

Om du vill kan du ta med dig en anhörig eller vän till mötet. Om du tycker det är okej kan handläggaren prata med dina anhöriga för att få veta mer om ditt behov av stöd i vardagen.

3. Möte med biståndshandläggaren

Berätta för handläggaren om din situation. Handläggaren utreder om du har rätt att få stödet och behöver ofta ställa frågor för att förstå vilket behov av stöd du har. Det kan ex vara frågor om vilka svårigheter du har i din vardag, din sociala situation, sysselsättning, familj, försörjning, fritid, med mera.

Du får också en del information, var inte rädd att fråga om det är något du inte förstår. Då kan handläggaren förklara mer.

4. Biståndshandläggaren utreder

Intyg och information från träffen sammanställs i en utredning. Handläggaren utreder om du enligt lagen har rätt att få stödet du ansöker om. Handläggaren tittar på hur stora dina behov är och vilken hjälp du redan har eller kan få på annat sätt. Du kan exempelvis få hjälp via Region Norrbotten, eller att du har rätt att ansöka om LSS.

I vissa fall får du hem ett utkast av utredningen, för att du ska läsa igenom och se att innehållet stämmer. Dina synpunkter är viktiga.

5. Beslut – bifall eller avslag

Biståndshandläggaren fattar ett beslut om du kan få stöd och meddelar dig om beslutet.

Bifall betyder att du får det du ansökt om.

Avslag innebär att du inte får det du ansökt om. Handläggaren förklarar varför du fått avslag. Du har rätt att överklaga beslutet om du inte är nöjd, handläggaren kan hjälpa dig med det. Du kan alltid ansöka på nytt om dina behov förändras.

6. Bifall – stödet sätter igång

Verksamheten som ska ge hjälpen tar kontakt med dig. Du får mer information och det är verksamheten som du i första hand vänder dig till i frågor som rör ditt stöd.

7. Uppföljning

Biståndshandläggaren följer upp ditt beslut. Du kan alltid höra av dig till handläggaren om dina behov förändras.