Under Älvsbyns kommuns strategidag den 4 oktober samlades lokala företagare, politiker, styrelserna från de kommunala bolagen och tjänstemän för ett panelsamtal om företagsklimatet. Bland deltagarna fanns Åsa Edin, som driver Tinor AB, Beatrice Ramnerö från Skatauddens Lantgård, Jens Hardegård, vd för Hotell Storforsen, och Ambjörn Karlsson, vd för Pitedalens Måleri AB. Hans Andersson från Svenskt Näringsliv inledde samtalet med att lyfta fram kommunens starka placering i Svenskt Näringslivs ranking över företagsklimatet.
Älvsbyns kommun blev i år utsedd till årets klättrare och fick en tredje plats i länet när företagen betygsätter företagsklimatet. Trots ett bra resultat är det viktigt att diskutera företagsklimatet för att förstå och fortsatt kunna utvecklas. En förbättrad dialog mellan företagare och kommunen kan stärka det lokala näringslivet. Under samtalet framkom det tydligt hur central dialogen mellan kommunen och företagen är för att skapa ett positivt företagsklimat.
– Det är dialogen mellan företag och kommunen som avgör hur klimatet blir. Det påverkar även dialogen företagen emellan, säger Åsa Edin.
– Dialogen är bra, men i slutändan handlar det även om resultaten från den. Vi måste också se konkreta förbättringar, berättade, Jens Hardegård.
Flera av deltagarna lyfte också fram konkreta behov som påverkar deras dagliga verksamhet.
– Det viktigaste för oss just nu är att skolbussen går ut till oss, så att vi kan fortsätta vara företagare, säger Beatrice Ramnerö.
Upphandlingar blev ett annat diskussionsämne, flera företagare beskrev de svårigheter som små företag möter när de försöker delta i kommunens upphandlingar. Ambjörn Karlsson, som driver en måleri- och byggverksamhet, föreslog att mindre kommuner borde samarbeta för att hantera upphandlingar mer effektivt.
– Är man en liten kommun är det svårt att ha specialister på allt. Kanske borde vi se över möjligheten att samarbeta med andra kommuner. Det skulle gynna både oss och beställarna, sa han.
Beatrice Ramnerö underströk att även livsmedelsupphandlingar borde göras mer tillgängliga för lokala företag. Hon föreslog att dynamiska inköpssystem skulle kunna införas för att göra det lättare för småföretag att delta.
– Det skulle bli mer jobb för upphandlarna, men det är också en möjlighet för oss mindre företag att vara med, förklarade hon.
En annan utmaning som diskuterades var kompetensförsörjning, ett ämne där flera företag kämpar med att rekrytera rätt personal. Jens Hardegård påpekade att det ibland är lättare att rekrytera arbetskraft internationellt än lokalt.
– Vi har lättare att rekrytera en restauranganställd från Portugal än att hitta någon här. I framtiden kanske vi ser fler roller som bemannas med arbetskraft från andra länder, berättade han.
Beatrice Ramnerö, beskrev hur hon samarbetar med kommunen för att höja allmänkompetensen om livsmedel.
– Vi tog emot alla förstaklassare på gården i våras för att öka förståelsen för var maten kommer ifrån. Det är viktigt att kommunen och dess invånare har en grundläggande förståelse för livsmedelsproduktion, berättade hon.
Avslutningsvis delade företagarna med sig av idéer för hur kommunen kan främja det lokala näringslivet. Ambjörn Karlsson efterlyste fler industrilokaler, vilket han menar är avgörande för att småföretag ska kunna växa.
– Små företag har ofta inte råd att bygga egna lokaler. Om kommunen bygger industrifastigheter som kan hyras ut, kan fler företag växa och det skulle också locka fler invånare till kommunen, föreslog han.
Det är väldigt viktigt med ett starkt ambassadörsskap.
– Alla i kommunen, måste agera som ambassadörer för näringslivet. Vi har många företag, och om vi ska få fler måste vi alla vara med och lyfta fram den positiva utvecklingen, säger Åsa Edin.
Samtalet under strategidagen visade på en gemensam vilja att stärka företagsklimatet i Älvsbyns kommun, men också att det krävs fortsatt arbete där tjänstemän, chefer, politiker och företagare arbetar tillsammans.