Mona Brännmark blir rektor på den anpassade skolan

Bilden visar Mona Brännmark ny rektor för anpassad skola.

Det är nu klart att Mona Brännmark blir rektor för den anpassade skolan, som nu blir en egen skolenhet. Mona kommer att leda den anpassade skolan för årskurs 1–9 samt det anpassade gymnasiet som startar till hösten. Mona är utbildad gymnasielärare och rektor, och har tidigare arbetat som rektor på Älvsbyns gymnasium i fyra år.

Mona har en lång erfarenhet av arbete inom skolans verksamhet. Hon har arbetat som lärare inom grundskolan och gymnasieskolan, samt som rektor och tillförordnad rektor i flera av Älvsbyns kommuns skolor. De senaste åren har hon arbetat på Kompetenscentrum i olika projekt och som SFI-lärare.

– Det är mycket glädjande att välkomna Mona Brännmark som rektor för den anpassade skolan. Hennes långa erfarenhet, stora kunskap och engagemang kommer att vara en stor tillgång för skolan och eleverna, säger Jonas Wallin, skolchef.

Mona har ett starkt intresse för utvecklingsfrågor och strävar efter att driva arbetsplatsen och arbetsuppgifter framåt mot uppsatta mål. Hon ser fram emot att bidra med detta engagemang på den anpassade skolan. Hon beskriver sina styrkor som att vara en god ledare, välorganiserad, pedagogisk, kunnig inom personalfrågor, samt skicklig på att hantera höga förväntningar och svåra samtal.

– Det känns väldigt roligt och samtidigt utmanande. Jag gillar utmaningar och utvecklingsarbete, berättar Mona Brännmark, tillträdande rektor för den anpassade skolan

Anpassade skolan egen enhet
Under våren 2024 beslutades det att den anpassade skolan ska bli en egen enhet. För närvarande är den anpassade skolverksamheten utspridd över tre olika rektorsområden: Knut Lundmarkskolan, Älvåkraskolan och Älvsbyns Gymnasium.

Den anpassade skolan är en egen skolform med specifik lagstiftning och läroplan. Den anpassade skolan sträcker sig över tretton årskurser, och elevkullarna varierar i storlek, vilket påverkar resursfördelningen. Genom att samla hela verksamheten under ett rektorsområde kan resurser enklare samordnas och flyttas mellan olika stadier. De lokaler som för närvarande används av den anpassade skolan kommer även fortsättningsvis att tillhöra den anpassade skolan.