Älvsbyns kommun har tagit ett viktigt steg för att både stödja sina invånare och förbättra effektiviteten i de kommunala verksamheterna, genom att lansera “Verksamhetsservice”. Detta initiativ är en fortsättning på det framgångsrika projektet “Steget fram”, och syftar till att skapa möjligheter för medborgare att närma sig arbetsmarknaden, samtidigt som det löser praktiska behov inom kommunens olika verksamheter.
Projektet “Steget fram” har visat goda resultat i att hjälpa Älvsbybor att utvecklas. Men behovet av en fortsättning och utveckling av detta arbete identifierades under våren 2024.
– Vi såg behov att skapa möjligheter för medborgare att ytterligare komma närmare arbetskraften, samtidigt som att vi löser reella arbetsuppgifter och behov i kommunens verksamheter, säger Olof Johansson, chef på Kompetenscentrum.
Verksamhetsservice har startat i liten skala med tre medarbetare som arbetar på förmiddagarna. Vi vill hjälpa verksamheter genom att utföra arbetsuppgifter som kanske ligger utanför de ordinarie uppdragen. Några exempel kan vara:
Genom att använda sig av verksamhetsservice får den egna verksamheten:
För att underlätta planering och fördelning av arbetsuppgifter uppmanas kommunens verksamheter att anmäla sina uppdrag via den interna e-tjänsten. Detta ger också möjlighet att kartlägga vilka arbetsuppgifter som utförs och samlar all kommunikation på ett ställe.
Verksamhetsservice är ett lovande initiativ som inte bara kan effektivisera de kommunala verksamheterna, utan också bidra till att skapa ett mer inkluderande och välmående Älvsbyn. Genom att ge medborgarna en möjlighet att utvecklas och närma sig arbetsmarknaden skapas en positiv spiral som gynnar hela kommunen.
– Vi hoppas på en lyckosam utveckling av verksamhetsservice och att kommunens verksamheter ser helheten med detta projekt, säger Olof Johansson.