Under höstterminen har eleverna på Knut Lundmarkskolan arbetat med temat “Älvsbyns kommun 150 år”.
Rektor Annelie Öhman berättar:
– Vi ville öka elevernas förståelse för kommunens historia och det kulturarrangemang som ordnats här i kommunen under jubileumsåret.
Eleverna i klasserna 2a och 2b har studerat människors levnadsvillkor genom tiderna för att få en djupare förståelse av hur deras närsamhälle formats. Klasslärare Helen Bohman förklarar att lärandet stärks när eleverna får möjlighet att undervisa andra.
– Projektet resulterade därför i en utställning, där eleverna fick dela sina kunskaper med både skolans andra klasser och föräldrar.
Lärare Johanna Bohman beskriver hur projektet har motiverat eleverna i deras skrivande. Andre Thelin, lärare, tillägger:
– Elever som tidigare haft svårt att formulera sina texter har nu lyckats och är stolta över sina prestationer.
Samarbetet med hemmen har varit en viktig del för projektets framgång och har väckt nyfikenhet hos eleverna kring deras egen historia. Två elever från årskurs 2b, Manne och Saga, har fått insikter om hur Älvsbyns kommun har förändrats genom tiden. Saga berättar att de intervjuat äldre om deras skoltid, medan Manne reflekterar:
– Vi har fått lära oss så mycket, till exempel skillnaderna på hur Gårdings ser ut nu och förr i tiden.
Under en välbesökt torsdagskväll bjöds vårdnadshavare in till utställningen, där eleverna stolt presenterade sitt arbete. Manne uttryckte efteråt sin glädje:
– Det gick bra att berätta för andra. Vi visade våra arbeten för andra klasser och föräldrarna tyckte det var jättebra.
Flera vårdnadshavare lyfte fram att det kändes både viktigt och meningsfullt att temat fokuserade på elevernas hembygd, eftersom det är här de bor och växer upp. Projektet har inte bara gett eleverna fördjupade kunskaper om Älvsbyns kommuns historia, utan också möjlighet att dela sina lärdomar med andra. Knut Lundmarkskolan fortsätter att inspirera genom ett entreprenöriellt förhållningssätt som gör lärandet både meningsfullt och engagerande.