Området krishantering handlar om att kunna förebygga kriser och ha förmåga att lösa krisen när den uppstår.
Svensk krishantering grundar sig i tre principer:
Utifrån dessa principer ska varje verksamhet ta fram sina beredskapsplaner.
Kommunledningsförvaltningen ansvarar för att ta fram en övergripande anvisning för extraordinära händelser det vill säga en stor händelse som påverkar fler än en organisation och där resurserna måste samordnas.
Vi lever idag i ett informationssamhälle där både vi som individer och samhället hanterar stora mängder information. För kommunen och de helägda bolagen är information en av våra värdefullaste tillgångar och en förutsättning för att vår verksamhet ska kunna fungera. Om informationen går förlorad eller är felaktig kan det i värsta fall få katastrofala följder och måste därför skyddas. Vi är dessutom enligt olika lagar och förordningar skyldiga att hantera information på ett säkert sätt.
Vårt arbete med informationssäkerhet syftar därför till att skydda vår information så att:
Säkerhetsskydd innebär att kommunen och de kommunala bolag som omfattas av säkerhetsskyddslagstiftningen ska vidta förebyggande åtgärder för att skydda mot brott som kan hota rikets säkerhet som exempelvis spioneri, sabotage och terrorism. Säkerhetsskyddet anpassas utifrån verksamhetens art, omfattning och övriga omständigheter.
Kännetecknande för alla terroristbrott är att de innebär ett angrepp mot de demokratiska spelreglerna i samhället. Därför innefattar även kommunens säkerhetsskyddsarbete skydd mot brott som innebär användning av våld, hot eller tvång för politiska syften (terrorism) även om brotten inte hotar rikets säkerhet.